Beleid ten aanzien van fiscale aspecten laadpaal gepubliceerd

Beleid ten aanzien van fiscale aspecten laadpaal gepubliceerd


Op 29 januari 2015 is het geactualiseerde besluit van de staatssecretaris van Financiën inzake de fiscale behandeling in de loonheffingen en inkomstenbelasting van reiskostenvergoedingen, terbeschikkingstelling van een auto en privégebruik auto gepubliceerd. Nieuw in het besluit van 21 januari 2015 is een paragraaf over de stroomvoorziening voor een (semi-)elektrische auto (de zgn. laadpaal).

 

Vooruitlopend op wetgeving wordt voor de loonheffingen goedgekeurd dat het plaatsen van een laadpaal in of bij de woning van een werknemer voor een (semi-)elektrische auto die de werkgever ter beschikking stelt, geacht wordt deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto. Deze goedkeuring geldt ook voor een vergoeding voor het plaatsen van de laadpaal, als de werknemer op verzoek van de werkgever de laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen.

 

Als geen sprake is van een bijtelling omdat de auto van de zaak aantoonbaar voor niet meer dan 500 privékilometers per jaar wordt gebruikt, wordt ook (het plaatsen van) de laadpaal geacht voor zakelijk gebruik te zijn bedoeld.

 

De goedkeuring geldt niet voor de benodigde elektriciteit. Wanneer de werkgever en werknemer overeenkomen dat de werknemer de feitelijk verbruikte elektriciteit voor een ter beschikking gestelde auto tegen kostprijs doorlevert aan de werkgever, is er geen sprake van een loon. Tot de kostprijs behoren in zo’n geval ook de kosten van een meter om het feitelijke verbruik te kunnen vaststellen.

 

Als een werkgever een laadpaal bekostigt voor een eigen auto van de werknemer is de goedkeuring niet van toepassing. In dat geval kan de werkgever niet meer onbelast vergoeden dan € 0,19 per zakelijke kilometer (inclusief woon-werkverkeer). De kosten voor de elektriciteit worden geacht te zijn begrepen in de onbelaste vergoeding.

Publicatiedatum: 29 januari 2015


Deel dit nieuwsbericht