Beleidsbesluit met fiscale tegemoetkomingen naar aanleiding van de coronacrisis

Beleidsbesluit met fiscale tegemoetkomingen naar aanleiding van de coronacrisis

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën heeft op 14 april 2020 de Tweede Kamer geïnformeerd dat de bijzondere omstandigheden als gevolg van de coronacrisis aanleiding geven voor tijdelijke versoepelingen van verschillende fiscale regelingen. Deze fiscale tegemoetkomingen worden geformaliseerd in een beleidsbesluit waarvan de tekst en de naam al bekend is: Besluit noodmaatregelen coronacrisis.

Uit het beleidsbesluit en de Kamerbrief volgt dat deze maatregelen onder meer zien op de volgende onderwerpen:

Btw-gevolgen voor zorgpersoneel en medische hulpgoederen en –apparatuur
Het kabinet acht het ongewenst dat de btw-regels voor de uitleen van personeel en de gratis verstrekking van de hulpmiddelen in de huidige coronacrisis leiden tot extra financiële of administratieve lasten. De Europese Commissie heeft een vrijstelling van invoerrechten en btw geregeld voor de invoer van goederen die nodig zijn in de bestrijding van het coronavirus. Naast deze maatregelen worden de onderstaande twee tijdelijke maatregelen getroffen. Deze maatregelen kunnen met terugwerkende kracht worden toegepast vanaf 16 maart 2020 en zullen gelden tot 16 juni 2020 (3 maanden).

1. De uitleen van zorgpersoneel blijft buiten de heffing van btw.
Buiten de heffing van btw blijft het ter beschikking stellen van zorgpersoneel dat wordt ingezet voor het verzorgen of verplegen van personen in nader aangeduide inrichtingen. De maatregel geldt zowel voor de terbeschikkingstelling door deze inrichtingen en instellingen onderling als voor de terbeschikkingstelling door ondernemers andere dan deze inrichtingen en instellingen. Daarbij gelden drie voorwaarden. Deze voorwaarden zijn samengevat: de inlener moet een zorginstelling of zorginrichting zijn die de btw-vrijstelling toepast. De uitlener mag alleen de brutoloonkosten in rekening brengen aan de inlener, eventueel verhoogd met een kostenvergoeding van maximaal 5% en er mag met deze uitleen geen winst worden beoogd of gemaakt.

Deze maatregel heeft geen invloed op de aftrek van voorbelasting van de uitlener. Dit betekent bijvoorbeeld dat een uitlener die normaal gesproken voor de btw belaste prestaties levert en daardoor de inkoop-btw kan aftrekken, hij deze inkoop-btw ook nu kan blijven aftrekken.

2. Voor de gratis verstrekking van medische hulpmiddelen aan zorginstellingen, zorginrichtingen en huisartsen hoeft geen btw betaald te worden. Aan de toepassing van deze vrijstelling zijn vier voorwaarden verbonden. Deze verstrekking heeft geen gevolgen voor de aftrek van de inkoop btw van deze verstrekker. De aftrek van de inkoop btw op kosten van de gratis medische hulpmiddelen wordt bepaald op basis van de reguliere bedrijfsactiviteiten van de ondernemer. De gratis verstrekking van de hulpmiddelen wordt hier niet als reguliere bedrijfsactiviteit beschouwd.

Verlaagd btw-tarief bij online aanbieden van sportlessen
Het beleidsbesluit bevat de tijdelijke goedkeuring dat het verlaagde tarief dat geldt voor het aanbieden van een sportaccommodatie voor actieve sportbeoefening ook geldt voor de situatie dat deze sportlessen online aangeboden worden.

Bepaalde wettelijke administratieve verplichtingen rondom de loonheffingen
De Belastingdienst zal een soepel standpunt innemen in het geval dat een werkgever of werknemer gedurende de werking van dit besluit een wettelijke administratieve verplichting in redelijkheid niet, niet tijdig of niet volledig nakomt en dit voor zover mogelijk herstelt zodra dat kan. Denk hierbij aan de naleving van de identificatieplicht, zij het dat een kopie van het identiteitsbewijs wel tijdig moet worden opgenomen in de loonadministratie.

Ongewijzigd doorlopen vaste reiskostenvergoeding
Voor reiskosten met een vast en gelijkmatig karakter, zoals woon-werkverkeer, bestaat de mogelijkheid een vaste onbelaste vergoeding af te spreken. Voor veel werknemers leiden de maatregelen rondom de coronacrisis wat betreft de kosten van vervoer tot een verandering van hun reispatroon. Die verandering kan meebrengen dat een werkgever de vaste reiskostenvergoeding moet aanpassen of geheel of gedeeltelijk tot het loon moet rekenen. Omdat dit gezien de bijzondere omstandigheden niet doelmatig en ongewenst wordt geacht, wordt goedgekeurd dat een werkgever gedurende de werking van het besluit voor een vaste reiskostenvergoeding geen gevolgen verbindt aan een wijziging in het reispatroon van een werknemer. De werkgever kan deze goedkeuring ook toepassen voor een vaste reiskostenvergoeding met nacalculatie. Dit betekent dat de werkgever voor deze periode mag blijven uitgaan van de aangenomen feiten waar de vergoeding op gebaseerd is.

Op 16 april 2020 is het Besluit noodmaatregelen coronacrisis in de Staatscourant gepubliceerd.

Publicatiedatum: 14 april 2020


Deel dit nieuwsbericht