Btw op kosten voor uitvoering re-integratietrajecten en loopbaanbegeleiding is compensabel!

Btw op kosten voor uitvoering re-integratietrajecten en loopbaanbegeleiding is compensabel!

Op 10 juli 2020 heeft de Hoge Raad een arrest gewezen waarin het heeft geoordeeld, dat de btw die aan de gemeente Barendrecht in rekening is gebracht voor de uitvoering van re-integratietrajecten en loopbaanbegeleiding compensabel is bij het BTW-compensatiefonds.

Feiten

Gemeente Barendracht (hierna: de gemeente) heeft in de jaren 2007 tot en met 2013 voor werklozen met een bijstandsuitkering die zeer moeilijk bemiddelbaar zijn op de arbeidsmarkt, X B.V. (hierna: X) en het re-integratiebureau Y (hierna: Y) in de arm genomen om tegen vergoeding de begeleiding van deze personen te verzorgen bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid. Daarnaast heeft de gemeente met een loopbaanbegeleidingsbureau (hierna: A) een overeenkomst gesloten om tegen vergoeding een voormalige wethouder te begeleiden bij het vinden van nieuw werk. X, Y en A hebben voor hun diensten facturen met btw aan de gemeente uitgereikt. De gemeente heeft de in rekening gebrachte btw gecompenseerd bij het BTW-compensatiefonds.

In geschil is het antwoord op de vraag of de btw met betrekking tot de re-integratiekosten en de loopbaanbegeleiding compensabel is of dat de btw is uitgesloten van compensatie, omdat sprake is van een verstrekking aan individuele derden.

Oordeel gerechtshof

Het gerechtshof heeft geoordeeld dat alle in de jaren 2007 tot en met 2013 aan de gemeente in rekening gebrachte btw met betrekking tot de re-integratiediensten en de loopbaanbegeleiding compensabel is.

 

Oordeel Hoge Raad

Naar het oordeel van de Hoge Raad heeft de gemeente recht op compensatie van de btw met betrekking tot de re-integratiediensten en de loopbaanbegeleiding. De Hoge Raad verwijst hierbij naar de totstandkomingsgeschiedenis van de Wet op het BTW-compensatiefonds. Uit deze totstandkomingsgeschiedenis kan niet worden afgeleid dat compensatie van btw moet worden uitgesloten in alle gevallen waarin de goederen en diensten die de gemeente afneemt, feitelijk door een of meer individuele derden worden gebruikt. Als die derden volgens de wet verplicht zijn om van de door de gemeente aangeboden goederen of diensten gebruik te maken en de gemeente aan een weigering daaraan mee te werken negatieve gevolgen voor die individuele derden kan verbinden, moet worden aangenomen dat de gemeente de goederen en diensten heeft aangeschaft in verband met het belang van de eigen organisatie dan wel het collectieve belang. De gemeente zelf is dan de eindverbruiker van de goederen of de diensten.

Werklozen, die algemene bijstand ontvangen, zijn verplicht mee te werken aan de re-integratie en de gemeente kan aan de weigering daaraan mee te werken negatieve gevolgen voor de uitkering verbinden. Een dergelijke verplichting mee te werken geldt ook voor voormalige wethouders. Hierdoor moet volgens de Hoge Raad worden aangenomen dat re-integratiediensten en de loopbaanbegeleiding door de gemeente worden afgenomen voor gebruik door de gemeente zelf. Er is geen sprake van een verstrekking aan individuele derden.

Belang voor de praktijk

Met dit arrest lijkt een einde te komen aan een langslepende discussie tussen de Belastingdienst en gemeenten over het recht op compensatie bij re-integratietrajecten en loopbaanbegeleiding. Naar verwachting zal de Belastingdienst de lopende bezwaarprocedures nu snel gaan afwikkelen.

Publicatiedatum: 10 juli 2020


Deel dit nieuwsbericht