Door vertrouwensbeginsel recht op aftrek van btw!

Door vertrouwensbeginsel recht op aftrek van btw!

Op 31 juli 2019 is een uitspraak van Rechtbank Gelderland gepubliceerd over de vraag of recht op aftrek van btw bestaat voor uitgereikte creditfacturen.

Feiten
Eén van de activiteiten van eiser (belanghebbende) is het bemiddelen bij het afsluiten van telefoonabonnementen voor een mobiele telefoon tussen een telecomprovider en de consument, waarbij de levering van een mobiele telefoon is inbegrepen. Eiser ontvangt voor iedere door een provider geaccepteerde klant een vergoeding van die provider (provisie). Daarnaast verstrekt de provider aan eiser een vergoeding voor de levering van een telefoon door eiser aan de klant. In de periode die in deze procedure aan de orde is, maakte eiser een creditfactuur op indien een klant bij het afsluiten van een abonnement geen telefoon wilde afnemen. De klant kreeg dan een bepaald bedrag uitbetaald omdat hij afzag van de telefoon waar hij recht op had volgens het afgesloten abonnement. De omschrijving op de creditfacturen was steeds: “korting abonnement zonder toestel”. Het abonnement tussen de klant en de provider bleef echter ongewijzigd.
Eiser heeft de btw op de creditfacturen via de aangiften in aftrek gebracht. De btw over de ontvangen provisie is volledig op aangifte voldaan.
Verweerder (inspecteur) heeft naar aanleiding van een boekenonderzoek naheffingsaanslagen opgelegd. De naheffingsaanslagen hebben onder andere betrekking op de in aftrek gebrachte btw die is vermeld op de creditfacturen. Volgens verweerder is namelijk geen sprake van het terugleveren van telefoons.

Op verzoek van de rechtbank heeft verweerder kopieën overgelegd van eerdere rapporten van boekenonderzoeken over eisers telefoonwinkel waarvan hij in 2005 tot ergens in 2013 mede-eigenaar was.
Rechtbank

Correctie creditfacturen
Partijen zijn het erover eens dat, anders dan wat op de creditfacturen is vermeld, geen sprake is van een korting op het abonnement. Partijen zijn het er verder over eens dat in de situaties waarin een creditfactuur is uitgeschreven, geen telefoon aan de klant is geleverd en dat ook geen sprake is geweest van teruglevering van een telefoon door de klant. Ook is duidelijk dat eiser in die gevallen geen telefoon aan de klant heeft gefactureerd.

De rechtbank concludeert dat de creditfacturen voor het afzien door de klant van de telefoon die bij het abonnement hoort, niet juist zijn en dat eiser de btw die op die creditfacturen staat daarom niet in aftrek kan brengen.

Vertrouwensbeginsel
Het beroep op het vertrouwensbeginsel slaagt. Uit het rapport van 2011 blijkt duidelijk dat de situatie met de creditfacturen die toen is beoordeeld, gelijk is aan de situatie die is beoordeeld in het rapport van 2017. De controleurs waren in 2011 volledig op de hoogte van de feitelijke situatie, of hadden dit moeten zijn, en ze hebben op dat moment alleen formele eisen gesteld aan de werkwijze met de creditfacturen. Dit impliceert dat zij onder voorwaarde van uitvoering van die formele eisen akkoord waren met de creditfacturen. Eiser mocht erop vertrouwen dat als hij aan die formele voorwaarden zou voldoen, de werkwijze met de creditfacturen was toegestaan.

Belang voor de praktijk
Soms hebben belastingplichtigen volgens de wetsbepalingen ongelijk maar krijgen zij op formele gronden alsnog gelijk. Zo ook in de onderhavige situatie waarin de rechtbank eiser op basis van het vertrouwensbeginsel alsnog gelijk geeft.


Publicatiedatum: 12 augustus 2019


Deel dit nieuwsbericht