Hybride werken: de onbelaste thuiswerkvergoeding wordt (en is) mogelijk

Hybride werken: de onbelaste thuiswerkvergoeding wordt (en is) mogelijk

Dat het kabinet met Prinsjesdag, dit jaar op 21 september, met een voorstel zou komen tot de invoering van een gerichte vrijstelling loonbelasting voor vergoeding voor thuiswerkkosten was onvermijdelijk. Het kabinet heeft het nu ook formeel aangekondigd.

De vraag is hoe deze gerichte vrijstelling wordt vormgegeven? De verwachting is dat het voorstel niet veel zal afwijken van het bedrag van 2,00 euro per dag dat door het Nibud is genoemd.

De invoering van een gerichte vrijstelling voor een thuiswerkvergoeding zal waarschijnlijk gepaard gaan met een wijziging van de regels voor het verstrekken van een onbelaste reiskostenvergoeding woon-werkverkeer. Op basis van artikel 31a, tweede lid, onderdeel a, Wet op de loonbelasting 1964 kan de werkgever een onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer verstrekken op basis van 214 dagen, mits de medewerker op kalenderjaarbasis op minstens 128 dagen naar de vaste werkplek reist. Oftewel, de medewerker die vijf dagen per week werkt en daarvan op drie dagen naar de vaste werkplek reist, kan fiscaal bezien voor vijf dagen een onbelaste reiskostenvergoeding ontvangen. Wanneer deze medewerker vanaf 1 januari 2022 voor de twee thuiswerkdagen een onbelaste thuiswerkvergoeding zou ontvangen, dan ontvangt hij of zij voor zeven dagen een onbelaste vergoeding bij vijf dagen werken. Wij verwachten niet dat de wetgever dat wenselijk acht. Tegen deze achtergrond verwachten wij dat per 1 januari 2022 een aanpassing van de zogeheten 214-dagenregeling komt.

Wanneer werkgevers aan de slag gaan met het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld in het kader van hybride werken, zullen zij deze mogelijke wetswijzigingen in aanmerking moeten nemen. Over de nadere invulling daarvan is op 21 september 2021 meer duidelijk. Bij voorstellen tot hybride werken kunnen werkgevers wel alvast de verschillen van het ter beschikking stellen van voorzieningen tegenover het verstrekken van een budget per medewerker in kaart brengen. De fiscale aspecten van deze alternatieven verschillen enorm. 

Als u vragen heeft over de fiscale aspecten van de wijze waarop u hybride werken wenst vorm te geven of nadere informatie wenst, dan kunt u contact opnemen met Antoine Roes op antoine@zekerfiscaal.nl of +31-(0)6 30 17 17 93.

Publicatiedatum: 05 juli 2021


Deel dit nieuwsbericht