Invoering premiedifferentiatie Arbeidsongeschiktheidsfonds en veranderen van grens werkgevers voor premieberekening Werkhervattingskas
Werkgevers hebben financiële en re-integratieverplichtingen
als werknemers ziek zijn. Sinds de invoering van de Wet verbetering
poortwachter in 2002 wordt een actieve houding van de werknemer en werkgever
verwacht wat betreft herstel en re-integratie. In eerste instantie is de
re-integratie gericht op terugkeer binnen het eigen bedrijf (spoor één
re-integratie). Als re-integratie bij de eigen werkgever niet meer lukt, kijken
werkgever en werknemer of het werk bij een andere werkgever hervat kan worden
(spoor twee re-integratie). Na twee jaar ziekte beoordeelt UWV of de werkgever
en de werknemer samen voldoende re-integratie-inspanningen hebben verricht (de
RIV-toets). Als UWV oordeelt dat dat niet het geval is, kan UWV de
loondoorbetalingsperiode van de werkgever met maximaal een jaar verlengen
(loonsanctie).
Uit onderzoek blijkt dat werkgevers over het algemeen begrip
hebben voor het feit dat ze het loon van zieke werknemers doorbetalen. Toch
ervaren werkgevers knelpunten. Kleine werkgevers ervaren de
re-integratieverplichtingen als disproportioneel. Kleine werkgevers staan voor
dezelfde verplichtingen en kosten als grote werkgevers. In de praktijk zien
grote werkgevers meer mogelijkheden om aan de verplichtingen te voldoen. Daarom
wil het kabinet kleine werkgevers financieel tegemoetkomen voor de kosten van
loondoorbetaling.
Op 14 juli 2021 is een besluit in het Staatsblad
gepubliceerd dat een uitwerking is van de wijziging van de Wet financiering
sociale verzekeringen (‘Wfsv’) om te voorzien in differentiatie naar grootte
van werkgever bij de premieheffing voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds ('Aof'),
waarmee de mogelijkheid gecreëerd wordt om kleine werkgevers financieel
tegemoet te komen voor de verplichtingen en kosten die zij hebben als gevolg
van de loondoorbetalingsverplichtingen. De financiële tegemoetkoming die is
afgesproken bedraagt €450 miljoen per jaar. Kleine werkgevers kunnen deze
tegemoetkoming aanwenden om zich goed te verzekeren via bijvoorbeeld de
MKB-verzuim-ontzorgverzekering, die het financiële risico van loondoorbetaling
bij ziekte afdekt en de kleine werkgever helpt bij de verplichtingen en taken
rondom loondoorbetaling bij ziekte.
Het wijzigingsbesluit, dat dus op 14 juli 2021 is
gepubliceerd, strekt tot uitwerking van de Wfsv om te voorzien in
differentiatie naar grootte van werkgever bij de premieheffing voor het Aof,
waarvan de inwerkingtreding is voorzien op 1 januari 2022. In dit
wijzigingsbesluit worden de grenzen van de grootte van de twee soorten
werkgevers bepaald en wordt bepaald op welke wijze voor de bepaling van de
grootte omgegaan moet worden met overgang van onderneming. Daarnaast wordt de
systematiek voor de Werkhervattingskas (‘Whk’) aangepast zodat er voor de
premievaststelling Whk en Aof dezelfde definities van kleine werkgevers gelden.
Publicatiedatum: 19 juli 2021
Deel dit nieuwsbericht