Recht op vergoeding van hogere bijtelling bij total loss auto van de zaak

Recht op vergoeding van hogere bijtelling bij total loss auto van de zaak

In de nieuwsberichten op onze website vragen wij aandacht voor recent gepubliceerde fiscale jurisprudentie, parlementaire documenten en officiële bekendmakingen. Wij hebben het idee opgepakt om voortaan ook nieuwsberichten te wijden aan jurisprudentie en regelgeving die mogelijk op de achtergrond is geraakt, maar waarvan de impact groot kan zijn. Een voorbeeld daarvan is de uitspraak van Rechtbank Amsterdam van 18 september 2014. Over deze uitspraak hebben wij eerder bericht.

In deze zaak ging het om de vraag of de werknemer wiens auto van de zaak (hierna: leaseauto) total loss was gereden, de schade die hij lijdt – doordat een vervangende auto met dezelfde specificaties een hogere bijtelling voor privégebruik heeft – kan verhalen op de automobilist die zijn auto in de prak heeft gereden?

De fiscale bijtelling voor het (bovenmatig) privégebruik van een leaseauto bedraagt voor auto’s die in 2020 voor het eerst in gebruik zijn genomen in Nederland of in het buitenland 22%. Dit is de datum van eerste toelating en bij nieuwe auto’s valt dit moment in de regel samen met de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven. Voor auto’s zonder CO2 uitstoot geldt een verlaagd tarief van 8%-bijtelling. Het verlaagde percentage van 8% geldt voor auto’s op waterstof. Voor nulemissie-auto’s die niet op waterstof rijden, geldt de 8% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 45.000.

Valt de leaseauto in het verlaagde bijtellingspercentage (8%), dan geldt dat percentage voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Is die datum bijvoorbeeld 7 maart, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april. Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. De bijtellingspercentages zijn afgelopen jaren gewijzigd en zullen aankomende jaren ook wijzigen tot in 2026 er één algemeen bijtellingspercentage bestaat van 22%.

In voornoemde zaak ging het om een leaseauto waarvoor op het moment van het afsluiten van het 5-jarig leasecontract geen fiscale bijtelling gold. Als gevolg van een ongeval is deze auto total loss verklaard. Door een wijziging in de fiscale regels gold voor een auto met dezelfde specificaties in de tussentijd een fiscale bijtelling van 7%. De leaserijder vorderde een schadevergoeding voor de bijtelling gedurende de resterende looptijd van het leasecontract. Hoewel dit een zuivere vermogensschade is, bestaat er een causaal verband tussen deze schade en de aanrijding (‘geen aanrijding dan ook geen fiscale bijtelling’). De rechtbank stelde de leaserijder in het gelijk. Daarbij was het voorzienbaar dat bij een total loss de fiscale bijtelling als bijkomstige schade wordt opgevoerd waardoor dit soort schade als gevolg van de gebeurtenis worden toegerekend. Kortom, de fiscale bijtelling kon als extra kosten worden toegerekend aan de voor het verkeersongeval verzekerde schade.

Belang voor de praktijk
Mocht onverhoopt uw leaseauto total loss worden verklaard als gevolg van verwijtbaar handelen van een ander, bekijk dan of u recht heeft op vergoeding voor de (hogere) fiscale bijtelling voor de vervangende auto.

Publicatiedatum: 31 mei 2020


Deel dit nieuwsbericht