Verschil nihilaangifte en nulaangifte
In een eerder nieuwsbericht hebben wij aangegeven dat in de situatie dat u geen (fictieve) werknemers in dienst hebt én geen loon meer betaalt toch verplicht bent om aangifte loonheffingen in te dienen, zolang u geen ‘Mededeling Loonheffingen Intrekking aangiftebrief’ hebt ontvangen. Er wordt dan een zogenoemde nihilaangifte ingediend. Een nihilaangifte wordt ingediend als de werkgever in het aangiftetijdvak geen werknemers meer in dienst had. In de aangifte worden geen werknemersgegevens ingevuld. Het collectieve deel van de aangifte blijft leeg of daar wordt ‘0’ ingevuld.
Een nulaangifte wordt ingediend als de werkgever in het
aangiftetijdvak wel werknemers in dienst had, maar geen loon heeft uitbetaald. Alle
werknemersgegevens worden dan wel ingevuld, maar bij het loon, de loonheffingen
en de verloonde uren wordt ‘0’ ingevuld. Een nulaangifte geldt bijvoorbeeld bij
een directeur-grootaandeelhouder met een jaarloon. Voor de aangiftetijdvakken
waarin hij geen loon heeft ontvangen, gebruikt u een nulaangifte. De
nulaangifte is ook van toepassing als de werkgever een werknemer in de loop van
een maand in dienst neemt en zijn eerste loon pas in de volgende maand betaalt. In
de maand waarin de werknemer geen loon ontvangt, wordt een nulaangifte gedaan.
Publicatiedatum: 23 augustus 2021
Deel dit nieuwsbericht