Verzoek om ontheffing administratieve verplichtingen met terugwerkende kracht niet meer mogelijk!

Verzoek om ontheffing administratieve verplichtingen met terugwerkende kracht niet meer mogelijk!

Op 9 juli 2018 is een besluit gepubliceerd inzake de kleine ondernemersregeling. Ondernemers die aan bepaalde voorwaarden voldoen kunnen bij de inspecteur een verzoek indienen om te worden ontheven van administratieve verplichtingen. Deze ondernemers mogen geen facturen met btw meer uitreiken en kunnen de aan hen in rekening gebrachte btw niet in aftrek brengen. Het besluit inzake de kleine ondernemersregeling uit 2013 bevat een goedkeuring waardoor de inspecteur het verzoek om ontheffing van administratieve verplichtingen kan verlenen met terugwerkende kracht tot de dag waarop het verzoek is ingediend. Die goedkeuring wordt door middel van het op 9 juli 2018 gepubliceerde besluit ingetrokken. Het besluit is op 10 juli 2018 in werking getreden. Als de inspecteur het verzoek vanaf deze datum inwilligt, gaat de ontheffing in met ingang van 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin het verzoek is ingediend. Indien het verzoek wordt gedaan op of voorafgaand aan de dag van het starten met het verrichten van belaste economische activiteiten, kan de ontheffing worden verleend met ingang van de dag waarop met deze activiteiten wordt gestart.

Belang voor de praktijk
Dit besluit is van belang voor commissarissen, toezichthouders, mensen die deelnemen aan (advies)commissies van bijvoorbeeld zorginstellingen en onderwijsinstellingen en medische beroepsbeoefenaren die ook btw-belaste activiteiten verrichten. Indien u wilt weten wat dit besluit voor uw situatie kan betekenen, neemt u dan gerust contact met ons op.


Publicatiedatum: 23 juli 2018


Deel dit nieuwsbericht