Wat u moet weten bij een fiets van de zaak

Wat u moet weten bij een fiets van de zaak


Veel organisaties kennen een fietsregeling waarbij de werkgever een fiets of een bijdrage in de kosten van een fiets verstrekt. Het gaat hierbij om een fiets die eigendom van de medewerker is. De kosten van de verstrekking of bijdrage kan de werkgever als eindheffingsloon in de vrije ruimte van de werkkostenregeling opnemen.

De werkgever kan ook een fiets ter beschikking stellen d.w.z. de fiets is dan eigendom van de werkgever maar de medewerker mag deze gebruiken. Wanneer deze fiets ook voor privédoeleinden kan worden gebruikt, zal dit voordeel moeten worden gekwantificeerd om het te kunnen belasten. Per 1 januari 2020 wordt dit voordeel op 7% van de aanschaf- of factuurwaarde van de fiets gesteld. Over deze bijtelling is de medewerker loonheffing en de werkgever werkgeverspremies en de werkgeversheffing Zvw verschuldigd.

In de media lijkt een beeld te worden geschetst dat vanaf 1 januari 2020 voor een prikkie een dure elektrische fiets van de zaak kan worden gereden. Ten aanzien van dat beeld willen we enkele kanttekeningen plaatsen.

Naast dat ‘prikkie’ in de vorm van een bijtelling moeten de medewerkers zich ervan bewust zijn dat zij in principe geen vergoeding voor woon-werkverkeer kunnen ontvangen wanneer zij daarvoor een fiets van de zaak ter beschikking krijgen. Voor de dagen dat niet gefietst wordt, zou de werkgever een onbelaste reiskostenvergoeding tot maximaal € 0,19 per reiskilometer kunnen geven. De werkgever moet dan wel aannemelijk kunnen maken dat de medewerker geen gebruik heeft gemaakt van de fiets van de zaak. De vraag is of de werkgever – afgezien van de kosten – dit (bewijs)risico wenst te lopen?

Daarnaast blijken de kosten om een fiets te leasen hoog te zijn. De werkgever zou kunnen overwegen om van de werknemer een eigen bijdrage te verlangen. Een eigen bijdrage via het nettoloon zou, mits goed geduid, in mindering gebracht kunnen worden op de bijtelling. Een uitruil via het brutoloon of met verlof is uiteraard ook mogelijk. Let dus wel op de fiscale voorwaarden!

In paragraaf 5.1 van de Nota naar aanleiding van het verslag Belastingplan 2020 is opgemerkt dat de bijtelling voor de fiets van de zaak – in tegenstelling tot die voor de auto van de zaak – als eindheffingsloon in de vrije ruimte kan worden opgenomen.

Het moge duidelijk zijn dat aan de ter beschikking stelling van een fiets van de zaak behoorlijk wat haken en ogen zitten. Wilt u meer weten over deze aandachtspunten of als u bijvoorbeeld een fiets van de zaak regeling – al dan niet met een eigen bijdrage – wenst in te voeren, dan horen we dat graag.

Publicatiedatum: 20 oktober 2019


Deel dit nieuwsbericht