Werkkostenregeling verplicht vanaf 2015 zonder noodzakelijkheidscriterium

Werkkostenregeling verplicht vanaf 2015 zonder noodzakelijkheidscriterium

Op 21 maart 2013 publiceerde de toenmalige staatssecretaris van Financiën Weekers het rapport “Aan het werk met de Werkkostenregeling”. In het rapport werd onder andere een nieuw zogeheten “noodzakelijkheidscriterium” als (mogelijk) vervangend criterium van de werkplek geïntroduceerd. Meer informatie over (eventuele) wijzigingen van de werkkostenregeling zou beschikbaar komen in het najaar van 2013. Nu, ruim een jaar en een staatsecretaris verder, laat het uitsluitsel over de toekomst van de werkkostenregeling nog steeds op zich wachten.

Volgens bronnen rondom het ministerie van Financiën zou het noodzakelijkheidscriterium van de baan zijn. Afgezien van de moeilijkheden bij de uitvoering van dit subjectief criterium, lijkt ons ook dat de onduidelijkheid over de financiële gevolgen tot dit besluit hebben geleid. Wel wordt duidelijk dat de werkkostenregeling in een aangepaste vorm vanaf 1 januari 2015 voor elke werkgever verplicht wordt. De kans op nog een jaar uitstel is aanwezig, maar wordt klein geacht.

Ondanks de onduidelijke situatie adviseren wij om toch werk te maken van de invoering van de werkkostenregeling. De overstap naar de werkkostenregeling vergt behoorlijk wat tijd en moeite. Denk aan het inventariseren van de vergoedingen en verstrekkingen aan medewerkers, het aanpassen van arbeidvoorwaarden, het herinrichten van processen en systemen, maar ook het houden van een steekproef ter onderbouwing van de vaste kostenvergoeding. Dit zijn nog maar enkele van de zaken die vóór 1 januari 2015 geregeld moeten worden.

Om van start te kunnen gaan met de invoering van de werkkostenregeling moet er kennis zijn van de inhoud. Wilt u alles weten over de werkkostenregeling, maar dan ook die informatie die is toegesneden op uw organisatie? Wilt u tijdens de bijeenkomst met collega’s in gesprek kunnen over specifieke situaties binnen uw organisatie? Zeker Fiscaal biedt hiervoor dé oplossing door een workshop ‘Werkkostenregeling’ te verzorgen op uw kantoor. Geen reistijd, vertrouwde omgeving, alle betrokken collega’s bij elkaar en uiteraard de laatste stand van wet- en regelgeving. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een workshop, neem dan gerust contact met ons op.

Publicatiedatum: 29 april 2014


Deel dit nieuwsbericht