Hybride werken; naar een Agenda voor de toekomst op hybride werken
Met het vervallen van het thuiswerkadvies is Nederland
volgens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op een
kantelpunt beland. ‘Deze nieuwe situatie geeft werkgevers en werknemers de
mogelijkheid om structurele afspraken te maken over de vormgeving van het
hybride werken op een wijze die bijdraagt aan het welzijn van medewerkers, aan
het organisatiebelang en aan maatschappelijke doelen.’ Dit stelt de minister
in een Kamerbrief over de stand van zaken hybride werken.
Door een 'Agenda voor de toekomst van hybride werken' op te stellen, wil het kabinet werkgevers en werknemers ondersteunen bij het meer structureel vormgeven van hybride werken. Daarvoor zal het kabinet onder meer gebruik maken van een nog op te leveren SER-advies.
Vooruitlopend op de 'Agenda voor de toekomst van hybride werken' brengen wij alvast enkele fiscale aspecten rondom het hybride werken
onder uw aandacht:
·
Gerichte vrijstelling voor (verplichte)
Arbovoorziening
Het faciliteren van thuiswerken wordt fiscaal als een verstrekking van loon
aangemerkt. Binnen de werkkostenregeling zijn er echter verschillende gerichte
vrijstellingen waardoor loonheffing kan worden voorkomen. Deze vrijstellingen
kennen echter voorwaarden. Zo geldt bijvoorbeeld voor Arbovoorzieningen, zoals
een bureaustoel en -tafel, dat de medewerker geen eigen bijdrage verschuldigd
mag zijn, tenzij de eigen bijdrage betrekking heeft op de meerkosten van een
luxere voorziening. De Belastingdienst stelt zich op het standpunt dat deze
gerichte vrijstelling sowieso niet geldt voor de extra kosten van een luxere,
even veilige, uitvoering van een Arbovoorziening. Daarbij neemt de Belastingdienst
per 1 januari 2022 ook het standpunt in dat de vrijstelling niet geldt voor
niet-verplichte Arbovoorzieningen ook al vloeien ze voort uit het arbobeleid, zoals
voorzieningen in het kader van vitaliteit.
·
Overnemen voorziening
Wij zien dat werkgevers medewerkers de mogelijkheid bieden om de ter
beschikking gestelde voorzieningen over te nemen, zodat zij vanuit huis kunnen
blijven werken. Voor zover de medewerker minder betaalt dan de waarde in het
economische verkeer van de voorziening kan sprake zijn van loon. Wij
benadrukken dat de waarde in het economische verkeer niet gelijk is aan de
boekwaarde! Bij het overnemen van de voorziening komt ook de vraag op of een
factuur, inclusief btw, aan de medewerker moet worden uitgereikt?
·
Reiskostenregeling
Het hybride werken zorgt voor een ander reispatroon. Daarbij is per 1 januari
2022 de fiscale wetgeving voor het verstrekken van een onbelaste vergoeding
voor het reizen naar de vaste werkplek gewijzigd. De meeste werkgevers kiezen ervoor om reiskosten voortaan op
declaratiebasis te vergoeden en niet meer met een vaste reiskostenvergoeding te
werken. Wij zien werkgevers een thuiswerkvergoeding verstrekken waarvoor met
ingang van 1 januari 2022 een gerichte vrijstelling geldt van € 2,00 per dag.
Deze gerichte vrijstelling kan niet cumuleren met een onbelaste vergoeding voor
het reizen naar de vaste werkplek op dezelfde dag, maar kan ook niet worden
toegepast als die dag met een auto of fiets van de zaak of de OV-kaart van de
werkgever naar de vaste werkplek is gereisd. Een aanpassing van bestaande
reiskostenregeling(en) is vaak nodig. Let daarbij op de haken en ogen in de
gewijzigde fiscale regels!
Wilt u meer weten over de fiscale aandachts- en
vraagpunten rondom hybride werken of hierover van gedachten wisselen? Neem dan gerust
contact op met Antoine Roes. Antoine is bereikbaar via 06-30 17 17 93 of antoine@zekerfiscaal.nl.
Publicatiedatum: 31 maart 2022
Deel dit nieuwsbericht