Hybride werken; naar een Agenda voor de toekomst op hybride werken

Hybride werken; naar een Agenda voor de toekomst op hybride werken

Met het vervallen van het thuiswerkadvies is Nederland volgens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op een kantelpunt beland. ‘Deze nieuwe situatie geeft werkgevers en werknemers de mogelijkheid om structurele afspraken te maken over de vormgeving van het hybride werken op een wijze die bijdraagt aan het welzijn van medewerkers, aan het organisatiebelang en aan maatschappelijke doelen.’ Dit stelt de minister in een Kamerbrief over de stand van zaken hybride werken.

Door een 'Agenda voor de toekomst van hybride werken' op te stellen, wil het kabinet werkgevers en werknemers ondersteunen bij het meer structureel vormgeven van hybride werken. Daarvoor zal het kabinet onder meer gebruik maken van een nog op te leveren SER-advies.

Vooruitlopend op de 'Agenda voor de toekomst van hybride werken' brengen wij alvast enkele fiscale aspecten rondom het hybride werken onder uw aandacht:

·         Gerichte vrijstelling voor (verplichte) Arbovoorziening
Het faciliteren van thuiswerken wordt fiscaal als een verstrekking van loon aangemerkt. Binnen de werkkostenregeling zijn er echter verschillende gerichte vrijstellingen waardoor loonheffing kan worden voorkomen. Deze vrijstellingen kennen echter voorwaarden. Zo geldt bijvoorbeeld voor Arbovoorzieningen, zoals een bureaustoel en -tafel, dat de medewerker geen eigen bijdrage verschuldigd mag zijn, tenzij de eigen bijdrage betrekking heeft op de meerkosten van een luxere voorziening. De Belastingdienst stelt zich op het standpunt dat deze gerichte vrijstelling sowieso niet geldt voor de extra kosten van een luxere, even veilige, uitvoering van een Arbovoorziening. Daarbij neemt de Belastingdienst per 1 januari 2022 ook het standpunt in dat de vrijstelling niet geldt voor niet-verplichte Arbovoorzieningen ook al vloeien ze voort uit het arbobeleid, zoals voorzieningen in het kader van vitaliteit.

·         Overnemen voorziening
Wij zien dat werkgevers medewerkers de mogelijkheid bieden om de ter beschikking gestelde voorzieningen over te nemen, zodat zij vanuit huis kunnen blijven werken. Voor zover de medewerker minder betaalt dan de waarde in het economische verkeer van de voorziening kan sprake zijn van loon. Wij benadrukken dat de waarde in het economische verkeer niet gelijk is aan de boekwaarde! Bij het overnemen van de voorziening komt ook de vraag op of een factuur, inclusief btw, aan de medewerker moet worden uitgereikt?

·         Reiskostenregeling
Het hybride werken zorgt voor een ander reispatroon. Daarbij is per 1 januari 2022 de fiscale wetgeving voor het verstrekken van een onbelaste vergoeding voor het reizen naar de vaste werkplek gewijzigd. De meeste werkgevers kiezen ervoor om reiskosten voortaan op declaratiebasis te vergoeden en niet meer met een vaste reiskostenvergoeding te werken. Wij zien werkgevers een thuiswerkvergoeding verstrekken waarvoor met ingang van 1 januari 2022 een gerichte vrijstelling geldt van € 2,00 per dag. Deze gerichte vrijstelling kan niet cumuleren met een onbelaste vergoeding voor het reizen naar de vaste werkplek op dezelfde dag, maar kan ook niet worden toegepast als die dag met een auto of fiets van de zaak of de OV-kaart van de werkgever naar de vaste werkplek is gereisd. Een aanpassing van bestaande reiskostenregeling(en) is vaak nodig. Let daarbij op de haken en ogen in de gewijzigde fiscale regels! 

Wilt u meer weten over de fiscale aandachts- en vraagpunten rondom hybride werken of hierover van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op met Antoine Roes. Antoine is bereikbaar via 06-30 17 17 93 of antoine@zekerfiscaal.nl.

Publicatiedatum: 31 maart 2022


Deel dit nieuwsbericht