Besluit ‘Ter beschikking stellen van personeel’ geactualiseerd

Besluit ‘Ter beschikking stellen van personeel’ geactualiseerd

Het besluit inzake het ter beschikking stellen van personeel is na ruim drieënhalf jaar geactualiseerd. Het onderhavige besluit behandelt het ter beschikking stellen van personeel voor een aantal specifiek beschreven sectoren en situaties. Dit zijn de sociaal-culturele sector, de gezondheidssector, de onderwijssector, aan zogenoemde euregio’s, in het kader van herstructurering van publiekrechtelijke lichamen en ter bevordering van arbeidsmobiliteit. Dit besluit is van groot belang, omdat het een nadere invulling geeft op de vraag wanneer het ter beschikking stellen van personeel btw-vrijgesteld kan plaatsvinden of toch btw-belast is.

Verduidelijking

Het betreft onder andere een verduidelijking van het onderscheid tussen het ‘ter beschikking stellen van personeel’ en ‘een andere prestatie’ op grond van een overeenkomst tot opdracht. Daarbij valt op dat aan de geformuleerde voorwaarden voor een ‘andere prestatie’ nog steeds kan zijn voldaan als de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de geleverde zorg of ondersteuning (behoudens opzet of bewuste roekeloosheid van de opdrachtnemer) bij de opdrachtgever blijft.

Verder zijn de voorwaarden van de goedkeuringen in het besluit verduidelijkt, waarbij met name de concretisering van de redelijke kostenvergoeding voor het uitlenen van personeel van 5% van de brutoloonkosten eruit springt.

Tevens is verduidelijkt dat bij het structureel ter beschikking stellen van personeel de desbetreffende goedkeuring voor al het personeel (dus ook ondersteunend personeel) geldt. Bij het niet structureel ter beschikking stellen is de desbetreffende goedkeuring uitdrukkelijk niet van toepassing op ondersteund personeel.

Vragen en antwoorden inzake het ter beschikking stellen van personeel

Tot slot zijn onder het besluit nog acht vragen met antwoorden opgenomen om de toepassing van de goedkeuringen in specifieke praktijksituaties te verduidelijken.

Mocht u over deze actualisering en de mogelijke gevolgen daarvan voor uw organisatie nader van gedachten willen wisselen, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen. 

Publicatiedatum: 20 juli 2022


Deel dit nieuwsbericht