Kamerbrief Noodpakket 2.0: herziening arbeidsmarkt en sociale zekerheid

Kamerbrief Noodpakket 2.0: herziening arbeidsmarkt en sociale zekerheid

Op 28 mei 2020 heeft het kabinet de Kamerbrief Noodpakket 2.0 naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze Kamerbrief wordt bericht dat de periode van Noodpakket 2.0 met een extra maand wordt verlengd, namelijk tot 1 oktober 2020. Dat betreft

  • de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (‘NOW’)
  • de Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB
  • de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers
  • de Corona Overbruggingsleningen (bedrag beschikbaar voor leningen wordt evenredig verhoogd van 150 miljoen naar 200 miljoen)
  • de fiscale noodmaatregelen die zonder nader besluit voor 1 oktober zouden aflopen, waaronder uitstel van betaling van belastingschulden
  • de Tijdelijke subsidieregeling loonkosten en inkomensverlies Caribisch Nederland

In de Kamerbrief wordt medegedeeld dat er een extra bepaling wordt opgenomen in de NOW om misbruik bij bedrijfseconomisch ontslag tegen te gaan. Bij grotere ontslagaanvragen in het kader van de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO, ontslag om bedrijfseconomische redenen voor 20 of meer werknemers) zal een korting van 5% van de uiteindelijke NOW-subsidie worden opgelegd, tenzij er een akkoord over de ontslagaanvraag is bereikt tussen de werkgever en de belanghebbende vakbonden (of bij gebreke daarvan een andere vertegenwoordiging van werknemers), of, indien dat niet het geval is, er door deze partijen om mediation is gevraagd bij een bij de Stichting van de Arbeid in te richten commissie.

Deze wijziging komt naast de wijziging van de NOW waarover wij eerder berichtten en welke wijziging op 28 mei 2020 in de Staatscourant is gepubliceerd.

In de Kamerbrief wordt verder opgemerkt dat de coronacrisis eens te meer duidelijk heeft gemaakt dat het nodig is om de arbeidsmarkt en sociale zekerheid te hervormen. Het kabinet gaat met de sociale partners overleg voeren over een combinatie van kortetermijnmaatregelen ter bestrijding van de crisis, inzetten op toekomstig verdienvermogen en daarop gerichte investeringen, alsmede noodzakelijke structurele hervormingen voor de langere termijn. Concreet kan worden gedacht aan inzetten op het voorkomen van werkloosheid, (om)scholing, van-werk-naar-werk, deeltijd- en WW-arrangementen en de mogelijkheden die de reeds in het Pensioenakkoord gemaakte afspraken over duurzame inzetbaarheid en vervroegde uittreding bieden in deze crisis. Ook het gesprek over hervormingen (o.m. de rapporten van Commissie Borstlap en de WRR) staat op deze werkagenda.

Deze opmerking lijkt te bevestigen dat de invoering van het Wetsvoorstel ZZP – Werken als zelfstandige’ en het ‘Wetsvoorstel bedrag ineens, RVU en verlofsparen’ worden uitgesteld. Deze wetsvoorstellen stonden immers niet op de lopende beleidstrajecten die minister Hoekstra van Financiën onlangs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Publicatiedatum: 29 mei 2020


Deel dit nieuwsbericht