Verhoging minimumloon en Wet invoering minimumuurloon
In het coalitieakkoord heeft het kabinet een stapsgewijze
bijzondere verhoging van het minimumloon in 2024 en 2025 aangekondigd. De bijzondere
minimumloonsverhoging staat los van de reguliere indexatie van het minimumloon
met de gemiddelde contractloonontwikkeling.
Vanwege de hoge inflatie, die vooral de koopkracht van lage
inkomens raakt, heeft het kabinet tijdens de voorjaarsbesluitvorming besloten
om een deel van de verhoging van het minimumloon vervroegd per 1 januari 2023
door te voeren. Hierdoor wordt het minimumloon tussen 2023 en 2025 in drie
stappen verhoogd. Tevens heeft het kabinet besloten dat de AOW wel meestijgt
met de verhoging van het minimumloon. Dit leidt tot een hoger inkomen van AOW-gerechtigden.
In een Kamerbrief van 17 juni 2022 zijn door de ministers Van Gennip en
Schouten de hoofdlijnen van de bijzondere verhoging van het wettelijk minimumloon
toegelicht.
Het minimumloon wordt dus in drie stappen verhoogd. In 2023
stijgt het minimumloon met 2,5% naar 11,94 euro bruto per uur bij een 36-urige
werkweek. Dit zal in een Algemene Maatregel van Bestuur worden geregeld,
waardoor ook alle aan het minimumloon gekoppelde regelingen meestijgen. De tweede
en derde stap worden per 1 januari 2024 respectievelijk 1 januari 2025 gezet.
In totaal stijgt het minimumloon hierdoor met 7,5% en komt in 2025 uit op 13,18
euro bruto per uur.
Zoals de bewindspersonen in de Kamerbrief aangeven, staat de
verhoging van het minimumloon niet op zichzelf. Op 7 juni 2022 heeft de Tweede
Kamer namelijk het initiatiefwetsvoorstel Wet invoering minimumuurloon
aangenomen. Dit wetsvoorstel is erop gericht om een voor iedereen die onder de
reikwijdte van de Wet minimumuurloon en minimumvakantiebijslag valt geldend
uniform minimumuurloon in te voeren.
Sinds 1969 kent Nederland het wettelijk minimumloon per
maand. In tegenstelling tot veel andere Europese landen kent Nederland echter geen
wettelijk vastgelegd minimumloon per uur. Doordat het minimumloon dat iemand
per uur verdient niet eenduidig in de wet is vastgelegd, is het mede
afhankelijk van de normale arbeidsduur in de sector waarin iemand werkt. Hierdoor
kan iemand die in een sector werkt waar de normale arbeidsduur 40 uur per week
is een lager minimumuurloon verdienen dan iemand die werkt in een sector waar
36 uur per week de normale arbeidsduur is. Het initiatiefwetsvoorstel wil aan
deze situatie een eind maken. Het wetsvoorstel moet per 1 januari 2024 in
werking treden.
Op 24 juni 2022 heeft minister Van Gennip (SZW) antwoord gegeven op vragen over de voorgenomen indexaties van het minimumloon per 1 juli 2022. De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de Tweede Kamer heeft deze vragen gesteld.
Publicatiedatum: 25 juni 2022
Deel dit nieuwsbericht